Friday, January 28, 2011

Bersabarlah wahai hati....




Alhamdulillah..kesemptn waktu yang ade jari jrmari aku masih kuat utk menukilkan tinta-tinta kalimah ini..

Entry kali ini sekadr aku berkongsikan sebuah cerita dan kisah atas apa yang aku alami ketika ini..hmmm..Ya Allah, sekali lagi ati aku masih diuji..Aku sentiasa memohon pade illahi agar berikan ketetpn pade hati yang berbolk balik ketika ini...
Memang benar, kate orang kalu kite berharap pade sesuatu, jgn kite terlalu harap kita akan mendptkannya...tapi bagi aku, selagi mane ade ruang dan peluang utk kita daptkan ape yang kita ingnkan, x salah seandainya kita mencuba dan berusaha kan??...

Mungkin pade sesiapa membaca entry ini akan tertanye-tanye ape yang aku igin kongsikan..
hati ini ikhlas utk berkongsi, dan seandainya tiada keberatn mohon kalian utk memberi pandangan.

Ketika ini aku sedang menuntut di Peringkat ijazah Srjana Muda Fiqh dan fatwa..Utk pegetahuan kalian aku sebelum ini aku belajar Diploma Undang-Undang..dan memng minat aku sebenrnye berkenaan udng2..Namun hakikatnya syarian undang2 lah yang lebih terpahat di hti sebenrnya..Namu aku masih lagi teruskanperjuangn tuh..Alhamdulillah, aku ukur tahap pencapaian aku berdasarkan result yang aku perolehi..Aku bersyukur dan sgt berpuas hati..Atas izinnya akupass with flying colour..Alhamdulillah atas kehendaknya,,
Justeru setelah tamat, aku sambung further study, walau pun dalam bidng berbeza, namun ia adalah cabang dari syariah..Pada permulaannya, aku rasekan tiada harapn utk teruskan, yelah degn kaedah pembelajrn everything in arabic language, dan hati bertambah gelisah dan tubuh seakan lemah utk teruskan perjuangn,tatkala 3 rakanku seperjuangan yang sebelum ini same2 berjuang di peringkat Diploma, mengundur diri dari meneruskan pengajian atas alasn tertentu.Aku kira mungkin same dgn ap yang aku alami dahulu.Aku akui,.Bukan seng utk belajr subjek ini..Namun, atas semngt yng diberikan oleh insan sekelilngku, aku gagahkan diri utk teruskan perjuangn ini, dan apabila detik masa berlalu, aku diberikan kekuatan oleh Allah Taala.Dgn keizinn dan berkat doa orng2 yang selama ini bnyk menyokong dan mendokong aku, alhamdulillah, keputusan peperiksaan aku peroleh dgn keputusn yang agak baik..Aku sedr, Allah taala dtgkan ia sebgai ujian utk duga aku, baimana aku utk hadapinya, Rasionalkah aku gunakan akal fikirn utk atasinya, terdayakah aku utk melepasi setiap peringkat yang ade dihadpn..Oleh sebb itu, pentingya kita utk jadi seorng yang sentiasa utk BERFIKIR.

Walau bagaimanapun, setelah menyambung di semester dua ini, aku terfikir utk mohon pertukaran ke Syariah UKM..alasn susahnya utk belajr di sini bukan agi menjadi maslh utama bagi aku, tapi disebbkan keadaan birokrasi dan sistem pentadbirn membuatkan aku semakin fade up utk duduk di sini..Kini aku masih dalam proses utk mohon pertukaran..Aku tawakkal kepada Allah utk segalanya..Seandaainya permohonn aku diterima aku amat bersyukur, namun seandainya pekara sebaliknya yang berlaku,,, aku harus redha dan terima ...Walau pun hati aku mungkin akan meronta, aku perlu belajr utk ikhlas,,,Bersabarlah wahai hati...

No comments: