Friday, August 21, 2009

KELEBIHAN SOLAT TERAWIH



Berikut adalah merupakan kelebihan Solat Terawih dari Malam Pertama hingga Malam Ketiga puluh :

1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah ‘Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar

SELAMAT BERAMAL BUAT SEMUA....

Thursday, August 20, 2009

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan.


Ku mengharapakan Ramadhan kali ini..penuh makna..
Agar dapat kulalui dengan sempurna...

Ucapan Selmat Dtang buat bulan yng pnuh kberkatn dan rahmat..Ambilah peluang dan kesempatan pada blan ini untuk kita mempertingkatkan amalan dan rebutlah peluang untuk membuat amal kebaikan.

Ujian lapar dan dahaga harus kita lalui dengan penuh sabar. Mudah-mudahan allah akan menerima segalam amalan kebaikan dan kebajikan . Terangilah hari itu dengan zikir dan tadarus al-Quran, imarahkanlah dengan solat tarawih. Serta terangilah tengah malam denan tahajud dan solat taubat..Sesungguhnya allah sangat hampir dengan kita pada 1/3 malam ..

"Ya Allah...Aku amat mengalu-alukan kedatangn bulan mu yang penuh barakah dan rahmat ini ya allah...Ku pohonkan padamu, pada bulan ini dipeliharakan hamba-hambamu ini untuk beribadah degan penuh ketenangan dan keamann ya Allah..Lindungilah diriku,,,kaum keluargaku,,orang disekelilingku serta saudara seislamku sekalian ya allah daripada segala bencana dan malapetaka serta kekejaman manusia2 yang zalim lagi ingkar kepada mu Ya Allah....Mudah2an keamann dan perpaduan seluruh umatmu akan bersatu dan berpadu...Amin..Ya Rabbal alamin "







Huhuhuhuhu...

Owh...my blog..siannyelah ko..lame dah aku x update..hai...cam nelah...mase aku time bersemangat nak update sokmo, ade je yang nak mmbantutkan ushe dansemngt aku nih...Mane x nye, kat bilik ak bukan dapat wyerless pon..huih..Nak trun bawah blog dapat tu menglah dapat.Huih!..x kuase ak nak turun naik dari aras 3 tu semate2 nak update blog..x kuase aku..huuhuhu..tapi x pe..blog tetp ade dihati aku, walaupun kesetiaan terhadap blog tidak pernah terpatri..hehehe

Pada sesiapa yang dok melawat blog teman nih,,teman minta maaf bebenorlah ye..bukan ape..ade juga atas kesibukan teman ni..tapi jgn ghisaulah,,,akan datng, teman akan update..insyaalah..ha, kepada yang dok rungut j pasal blog aku ni x update2...diharapkan bersabar lah kome ye...

nak wat report praktikal yang dah berminggu bertangguh ni....then nak study...~nanananana~...

tata sume..assalamuailaikum...

Thursday, July 2, 2009

Yahoo...!I'm back UDM...!

Alhamdulillah, jam 9.30 malam sok, maka akan betolaklah aku pulang ke UDM dan meninggalkan kampung halamn ku yg tercinta ini...Aku yakin..sdah pasti pas ni x de cuti yang panjng dah melenkan raye lah..x berpeluanglah aku nak balik agi..huhuhu..cewah..!cakap cam x balik terus je kan.. By the way.... 1) aku akan bertolak dgn mnaiki bas sani ekspress..bas yang mmng favourtku kalu nak balik...hihihi...sebb servicenye bagus, memng selesa, pemanduan yng berhemah dan cermat...-hrga xpenting, lebiy krang sme dgn bas len, yang pntng keselesaan....




2) aku sdah merncng strategi baru untk study sem baru ni...hahahaha..tggulah ko subjek law..aku akan pastikn ko dalam gnggamn aku..hahahahaha!!.....memng aku gelak jhat.. i'll manage my time properly..insyaallah.by the way ,subjek untuk sem ni ade 5 subjek law n satu subjek sampingan.

* Administrative Law
* Company Law
* Land Law

* Commercial Law

* Law of Trust

* Ulum Hadith

Am I ready For that?????-YES! IM READY....!





3)Many questions which is still playing around in my mind,ahak.ahak.ahak....Macam mana yek cara belajar dengan letcurer yang x pernah ajar kitorang sebelum ni???..hmm...Dok tengh pikir gak, senior mane yang aku nak consult t kalu berlaku kesulitan dalm subjek tuh?..huh!...kalu mmber luar aku dapat dah sape...hahahaha..dri UiTM...Siaplah ko ******!...ko jadi mangse aku...ahrg! yang penting aku kene mntak bantuan pada mereka yang ade pengetahuan ini semua...lagi ramai lagi bagus...bak kate owang.."malu bertanye sesat jalan"...aku x nak lah sesat....ha!!yang pastinye, kene consult dengn letcurer yang ajar tu jgak...

4) I'll take revenge......hahahahahahahah.....what for????>...Hanya Allah dan aku sahaja yang tahu..Sbb ia jadi pembakar semngt aku sehinga ke hari ini....Mari kta truskan langkah menuju ke medan juang ini....Salam Perjuangan Ilmu Buat Semua!!...

Wednesday, July 1, 2009

Semangat Baru buat Iraq


Tentera Iraq menyambut meriah permulaan proses pengunduran tentera Amerika Syarikat dari negara mereka mulai kelmarin. Kemeriahan ini disaksikan di Ramadi, ibu kota wilayah Anbar, 115 kilometer ke barat Baghdad. Pengunduran itu dijadual tamat pada hujung 2011. Setakat ini, 120 markas tentera sudah ditadbir askar Iraq manakala 30 lagi ditutup lewat semalam, kata jurucakap Pentagon. - Foto AP(Berita Harian)




Alhamdulillah, rakyat Iraq boleh menarik nafas lega, apabila perjanjian keselamatan yang dikira sebagai bersejarah telah dibuat antara Iraq dan Washington bakal dilaksanakan dan ditunaikan.


Tentera Amerika Syarkat telah mula berundur dari semua bandar dan pekan. Sebagaimana dalam perjanjian tahun 2011 adalah merupakan tahun yang dijanjikan pengunduran bagi semua tentera AS selesai sebelum tamatnya 2011.


Setelah 6 tahun tanah Iraq diceroboh, maka bakal bermulalah kehidupan baru bagi rakyat Iraq untuk menikmati hak dan hidup di bumi sendiri tanpa kehdiran orang asing 'penyibuk' yang juga suka menimbulakan provokasi terhadap pemimpin dan rakyat. Perjanjian keselamatan itu adalah demi menjaga dan melindungi rakyat baghdad, namun apabila dilihat dan dinilai kembali, agak pengecut juga Amerika Syrikat ini , kerana perjanjian itu juga agak bersifat 'berkepentingan sendiri' ..Berikutan ia dibuat meliputi nasib 133,000 askar Amerika di situ.Hal ini demi menjaga dan mengelakkan kematian tentera Amerika, maka perjanjian itu dipersetujui oleh mereka .


Setelah kematian Saddam Hussein, bagaimanakah pemulihan kembali struktur pentadbiran di Iraq?Adakah keamaan dan persefahaman dapat dicapai. Bagaimanakan janji yang telah dilafazkan oleh Presiden AS sebelum ini.


Setelah usaha-usaha di Iraq dalam menyelesaikan kemelut di sana menemui kegagalan, apakah yang keadaan yang bakal berlaku?Kerana dilihat pergaduhan yang sering berlaku antara Pentadbir Kerajaan Pusat dan Puak Kurdish dan antara Puak Syiah dan Suni masih saling bertikam hebat masih berterusan....Itu masih menjadi persoalan....


Walau bagaimanapun satu harapan baru untuk Iraq dalam membentuk dan memulakan kehidupan baru.Tiada si 'penyibuk' , maka, mngkin satu peluan untuk memulihkan kembali pentadbiran dan keamann dengan berpijak di atas kaki sendiri....


Permulaan pengunduran ini telah diraikan dengan gembiranya oleh penduduk Baghdad..Diharapkan pengunduran itu diteruskan demi menjamin kesejanteraan rakyat Iraq..Menyokong Semangat baru buat rakyat Iraq..!!Takbir!!!!



Perjuangan Yang Tiada Sudahnya


Salam mahabbah dan kasih sayang buat semua..Sedar x sedar, 5 hb ini bermulalah semula perjuangan aku dalam dunia undang-undang...Akhirnya setlah melepasi 2 tahun aku menuntut di Universiti Darul Iman Malaysia sebagai Pelajar Undang-undang, kini tibalah aku melangkah di penghujungnya.. Unutk masuk ke Final Year.Namun aku sdar ia adalah penhjung yang tiada penamatnya..Bak kate pepatah "tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahad".

Utuk melibtkan diri dalam dunia undng2 ia bukanlah perkara yang mudah..Aku juga percaya, begitu juga bidang2 lain..Namun, pada aku, di mana ada kemahuan, disitu juga ada jalannya..Walau pun betapa sukarnya ia, motivasi dan disiplin dlm diri adalah sgt penting untuk kita melangkau dan menuju ke arah matlamat yang ingn dituju...

Teringat kembali aku akan sejarah silam..., ia telah mnybbkan ak untuk terus bangkit ketika aku hampir berputu asa untuk menruskan khidupn ini..Hanya pada Allah ku srahkan segalanya..., Aku anggp segala yang berlaku adalah dgaan dan cbrn untk aku.Justeru x de alasannya untuk aku berptus asa...Aku harus buka mate aku, mate hati aku, untuk menerima segala ketentuannya..Kumohon agar hati ku dilapangkan sentiasa dan diluaskan akal fikiran ku..

Ku sangt berharap agar di suatu hari nanti dapat aku membals jasa orang yan plng bnyk memberi sokongan dan pendokong ke arah perjuanganku ini..Janji aku untk berbakti pada masyarakat juga perlu aku tunaikan..Semgt yng membara dalam diri ini mmbuatkan aku akan terus melngkah untuk mnuju ke hadapn , betapa aku sedar langlah yang ku aturkan perlu diiringi dengan rasa rendah diri sebgai hamba Allah yang kerdil..Kerana segalanya perlu mndpat rahmat dan keredhaanNya...Sesungguhnya aku takot andaikata sepanjng langkah ku ini mngkn teriring dengn ssuatu yng boleh mngundang murkanya...Allahu rabbi...Ampunkan aku Ya Allah...

Salam perjuangan...Hidup ini pnuh dengan warna-warni kehidupan..., dan perjalnn hidup mgkin sdah dittpkan, namun, warna suram atau ceria yang ingn kita palitkan, adalah berdasarkan pilihan kita dalam mbuat ssuatu tindkan..... Berjuanglah wahai sekalian teman....

Tuesday, June 30, 2009

Debat PDSZA


Pada 25-28hb Jun baru-baru ini, satu pertandingan Piala Debat Sultan Zainal Abidin (PDSZA) telah diadakan. Kali ini, setelah penyertaan aku dalam pertandingan debat FOMCA di UTHM pada 20-21 Jun sebelum ini, aku meyertai pula Pertandingan Debat PDSZA kali ke 9 baru-baru ini, walau bagaimanapun,bukanlah sebagai peserta, tetapi lebih sebagai pemerhati.

Mungkin aku pergi dalam keadaan keletihan, namun demi semngt perjuangan, aku teruskan demi membantu dan menyokong adik-adik junior yang meyertai pertandingan pada kali ini.Seperti kebiasaan, PDSZA adalah satu pentas bagi pendebat-pendebat baru yang mula menapak di arena perdebatan.PDSZA ini dianjurkan bermula pada tahun 2001 dan UiTM Dungun menjadi tuan rumah pada setiap tahun.Seperti biasa pertandingan ini melibatkan kategori B.Melayu & B.Inggeris.

Apabila menyingkap kembli sejarah tahun 2008, kami pasukan UDM telah berjaya berada di pestas akhir, walau bagaimana pu sekadar mendapat Naib Johan setelah tewas dengn UiTM Machang dengan usul "Ketuanan Melayu: Yang Sudah Itu Sudah"..Ingat rakan seperjuangan aku Ahmad, Atiqah dan x lupa juga Aini.eTrlalu bnyk kenangn dan penglamn.Maklumlah, waktu itulah kami baru mula mengenal dunia debat dan langkah permulaan kami dalm arena ini.

Bagi tahun ini kategori B.Inggeris UDM telah berjaya masuk ke Separuh Akhir..Bagi kategori B.Melayu agak sedikit kecewa, namun tidak mengapa, tapi aku rase sangat bangga. Sebagai pemerhati sejak bengkel latihan sehinggalh selesai tamat pertndingn, timbul rase perasaan kagum aku terhadap adik-adik junior aku yang mmpunyai semngt 'team' yang luar biasa.

Ini membuatkan aku tefikr kembali, kekuatan sebuah kumpulan itu akan kuat apabila kita ini saling memerlukan,Bukanya nafsi-nafsi. Aku dapat lihat usha dan keyakinan mereka.....Masyaallah,,,membuatkan aku rase cukup berbangga dengan semangat adik-adik ini, mungkin jarang untuk aku lihat keadaan dan ukhwah sebegini..Biaselah, setiap keadaan mungkin berbeza. walau pun mereka juga ade merasakan kesal kerana tidak dapat mencapai thap yang dpt dibnggakan, tapi akusentiasa mengingatkan mereka, usha pnting, kekurng dan kelemhn perlu diperbaiki. Jangn sesekali berputus asa..

Setelah dilakukn sessi luahan dari hati ke hati...akhirnya aku bertanya"Nak teruskan perjuangan ni?" lalu mereka berkata"Kami akan teruskan perjuangan ni kak.Kami x kan putus asa.."...ya Allah!,....terharunya perasaan aku..terasa sebak hatiku...Bangga melihat semngt dan keyakinn mereka...Sunggh ! smngt luar biasa yang ku peroleh sepnjng aku dalam arena ini..Justeru ia telah memberika aku semngt yang baru dalam diri ini, untuk bersama-sama berjuang....'Debat Nada Keyakinan, Nadi Kepimpinan"

Di sini, ku titipkan gambar buat tatapan semua sebgai menghrgai perjuangan mereka..

Syabas & Tahniah wahai adik-adikku....

Match 1



Match 3


Match 2



Match 6

Monday, June 29, 2009

Biasiswa Nasional wajar @ tidak?


Sebagai penyokong kepda kemajuan negara malaysia, aku amat menyambut baik dengan segala dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan.Walau bagaimana pun, aku berasa agak bimbang akan perancangan yang bakal dilaksanakan oleh kerajaan mengenai 'Biasiswa Nasional' pada tahun hadapan..

Ia adalah lumrah sekiranya sesuatu perancangan itu mempunyai pro dan kontranya..Namun, sekiranya agak berat dan melibatkan hak dan kepentingan orang melayu dan kaum Bumiputra.Aku kira penelitian dan kajian perlu dibuat lebih teliti untuk membuat keputusan yang tepat..Aku tidak membantah akan perancngn tersebut, dan aku juga memahami akan matlama kerajaan untuk mewujudkan persaingn dengan mewujudkan 100% sistem meritokrasi dalam pemerian biasiswa pada pelajar yang terbaik.Dan jga kerajaan melihat apabila apabila pendidikan jga adalah sebgai kunci kepda kjayaan sesebuah negara, maka demi mencapai hasrat 1MAlaysia yang mahu membina Perpaduan Nasional, maka bakal diberikan hak biasiswa tanpa mengira kaum kepada pelajar yang terbaik.,

Kata aktivis sosial Tan Sri Lee Lam Thye. "Jika mahu Malaysia berjaya, ia perlu bergantung kepada kumpulan pelajar terbaik yang akan menjadi pemimpin negara dan menjadi aset yang paling penting," kata beliau yang juga Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (Niosh) dalam satu kenyataan di sini hari ini.(Bernama)


Ya..Memng benar..Ia juga akan mewujudkan persaingan sesama kaum justeru meletakkan pencapaian siapa yang terbaik, yang terbaik itulah yang layak mendapat biasiswa...


Namun, mari kita lakukan semakan semula sebagaimna yng terkndung Perkara 153 (3) yang antara lain memperuntukkan :

“ perezapan bagi orang Melayu dan bumiputra mana-mana Negeri-negeri Sabah dan Sarawak ………. mengenai biasiswa, bantuan dan lain-lain keistimewaan pelajaran atau latihan atau kemudahan-kemudahan khas, Yang diPertuan Agong boleh memberi apa-apa arahan am sebagainya yang dikehendaki bagi maksud itu kepada mana-mana Suruhanjaya yang dimaksudkan oleh Bahagian 10 atau kepada mana-mana pihakberkuasa yang bertanggungjawab atas pemberian biasiswa, bantuan atau lain-lain keistimewaan pelajaran atau latihan atau kemudahan-kemudahan khas itu ; dan Suruhanjaya atau pihakberkuasa itu hendaklah mematuhi arahan-arahan itu dengan sempurna.”

Maknanya, secara tidak lansung, orang melayu berhak untuk mendaptkan biasiswa tersebut.

Setiausaha Agung Gabungan PersatuanPersatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA) Muhammad Sha'ani Abdullah berkata pemberian biasiswa berdasarkan 100 peratus merit ini baik tetapi kerajaan perlu mengambil kira aspek luar bandar dan bandar serta kewangan sesebuah keluarga. (Bernama)

Menjadi persoalan, apakah nasib pelajar yang berada dluar bandar?Pada hakikatnya kita tidak dapat nafikan, bagaimana peratusan kecemerlangan pendidkan kaum Melayu berbanding dengan kaum lain..?Masih ketinggalan.Di luar bandar juga masih berlaku keciciran.

Mungkin pihak kerajaan perlu mengatasi masalh dan kekngan dalam pencapaian pendidkan dengn lebih giat terutama untuk kaum Melayu dan Bumiputra di luar bandar, dan setelah ia terbukti seimbang dan mencapai sasaran, barulah pelaksanaan biasiswa ini diteruskan. Hal ini demi menjaga hak dan keistimewaan orang melayu dan bumiputra untuk menikmati biasiswa berdasarkan sistem meritokrasi.

Walau pun matlamt untuk mencapai 1Malaysia ini sgt baik dan demi mewujudkan semngt perpaduan nasional, nmun jgnlah sebarangan hak kesamarataan diberikan..Aku mohon agar semakan dan penilitian dibuat semula mengenai hal biasiswa ini beradasarkan sistem 100% meritokrasi kepada pelajar terbaik dan terbuka kepda semua kaum..

Wednesday, June 24, 2009

Tarik Nafas Lega....

Alhamdulillah...setelah 4 hari perjuangan aku bersama team UDM ke Pertendingan Debat FOMCA(Kpenggunaan) di UTHM, aku boleh menarik nafas lega buat seketika...

Pengalamn pertama yang pernah aku rasakan apabila bekerjasam dengan team baru untuk debt kali ini..Bersama syikin,adib,fahmi dan faiz..agak rase janggal juga pada mulanya..Tapi alhamdulillah...meng kombinasi yang baik..sebb x de masalh yang timbul...no emotional..its all about professional..and team work...I LOVE IT...ssah nak build cam tuh..

Kami berjaya meng 3 dari 6 perlawann..

Usul

Perlawann

M

Botol Susu Plastik Wajar Diharamkan

IPGM Kampus Perlis

v

UDM

X

Pengguna Di Malaysia Sedar

UDM

v

USIM


Pendidikan Pengguna Dalam Kurikulum Sekolah Melahirkan Pengguna Bertanggungjawab

IPGM Kampus Perempuan Melayu

v

UDM


Petani Di Malaysia Tidak Mendapat Harga Yang Patut

UDM

v

IPGM Temenggong Ibrahim

X

Kepentingan Ekonomi Dihadapan, Tanggungjawab Sosial Dibelakang

UDM

v

UNITEN


Iklan Makanan Ringan Sekadar Gimik

IPGM Dato Razali Ismail

v

UDM

X

X=menang


Kekalhn kebykknya margin tipis...1 juri masih bersetuju dengn pembwaan..(mngkn seleps ini perlu diperbaiki lagi segala kelmhn dan kkurngn)..sekuran g2nya kami berusaha sedaya yang mampu..Yang dilwan bukan calang2 orang,,Tapi alhamdulillah..Teringin gak nak pecah rekod UDM yang pnah meng 4x dlm debt Royal 2008 oleh Team Utama...


Debat kali ini bnyk menguji kesabaran dan ketajaman minda mengenai kepenggunaan...Fuh!..Tapi meng best..Banyh sedarkan aku akan tanggungjawb dan hak sebagAi pengguna.. Membela pengguna yang ditindas..Dan segalanya yang melibtkn kepentingan bersama dan bgimana sumbangannya kepda kepentingn negara x kiralah dr sudut ekonomi mahupun sosial...

Yang x bestnye mase debat tuh....

1)usul x de pilhan..mane number yng kene itulah yangdiperdebatkan
(tpp okaylah ...rigid...x kesahlah dah!...)

2) untuk 1st match dapat usul yng memng kitorng plan nak tolak awal2..

3)Untuk match yang ke 3 dapat usul yang asalnye kitorang x tahu ade dalam
senarai..(nak bincang memng memerah otak tahap kritikal-tp dalalam
keadaan
tenang dan terkawal)

4)air-cond bila time sejuk, sejuk giler...time air-cond x hidup, panas thap ding
dong...(fuh!..)

Yang bestnye
1)Seronok bila lihat ramai wajah2 baru dalam debat...terutama kepda IPG
(Institut Perguruan)..dengar kate nyk pnyertaan yang baru pertama kali...
Ucapan syabas dan selamat datang ke arena perdebatan di ucapkan
kepada kalian semua..

2)Dapat kenal dengan mereka n share serba sedikit penglmn yng x seberapa..

3)Ade time lawan degn pihak lawan, die seolah2 mengeluarkan kate2 yang
memAlukan aku depan hakim mase hujah tu,,,,(Tapi, x p...sekalung penghrgaan
ke atas dirinya kerana mulut yang laser itu...Membuatkan aku bangkit bersemngt -blas
smula kate2 sinis yng dilemprkan pada ku...beserta dengn bidas balas...Memng aku rase
berkeyakinan semula...actually mase tu aku rase down n blur...sebb mngkn keltihn sgt..
Thanks Ikwan dr USIM..) Kitorang okay jew...

4)Ade je yan pas lawan kate takot dengan aku...depe kate aku garang..Yes!!
Alhamdulillah..maknenye aku berjaya main PSIKO dengan orang...hihihihi

5) Setiap kali perlawann, x kiralah apabila kami berada di posisi kerajaan@
pembangkang, segalanya kami lkukan perbincgn secara sendirian bersma
team, tnpa bntuan owang lain..terutama a.din..

6)Perlawanan akhir telah menemukan antara UKM v UPM..bagaikn
pertemuan 'buku bertemu ruas' dengan usul "KUASA PENGGUNA HANYA
PADA SUARA"....Perlawann yang sengit aku kira..namun
pembawaan yang jelas telah dibentgkan oleh pmbngkang adalah baik dan
meyakinkan..(pembwaan krjaan sekadr menceritakan segla aduan2 yang telah dibuat
oleh pengguna
, namun tiada tndakan selanjutnya, namun berjaya dibuktikan oleh
pihak pembngkng dengan menfikan sgala knytaan dan mnnjukkan ada
tndakn2...lambakan fakta kes yang diberikan sgt baik apabila dikaitkan dengan
pembwaan

7)Ha!..ni x leh lpe...ni cerite pasal perjlnn pulang plak, setelah selesai tgok debat
akhir, kami pergi ke rumah abng din...disediakn mknn tenghari yang sgt
special di johor..sgt mnyelerakan...ade Lontong+smbal sotong+smbal+dragon
fruit+koktail.....pergh!!!SEDAP!!!..alhamdulillahh.TQ a.Din n Kuarge...
Sudah je makan,m kami makan lak pencuci mlut tmbahn,buah rambutan
dipetik segar dari pokok depan umah....(petik sendiri ler..hehehe)
MANISNYE!!!..waduh...enak...

8)BAlik tu kami singgah ke Ayer Hitam...beli kerepek...byn pilihn sgt..Then
balik...

9)Dan yang pling bestye gak, mmbuatkan ak terus rase bersmngt nak trus
berjuang , n berusaha lagi untuk memperbaiki segala kelemahan & kkurangn..

Tuesday, June 23, 2009

SELAMAT HARI BAPA.......


SELAMAT HARI BAPA……..


Ucapan ini ditujukan untuk semua yang bergelar bapa mahu pun

yang bakal bergelar bapa....


Siapalah kita, tanpa bapa..

Ayah dan ibulah yang mendidik dan membesarkan kita,..

Bersusah payah dia menjaga dan membela….

Penat lelah, berpanas di bawah cahaya….

Demi mencari sesuap nasi untuk kita....


Maka, apa balasannya kepada mereka....?


Bantulah mereka...

Sayangilah bapa kita...

Selagi mereka masih ada....

Tunaikanlah segala permintaannya...

Walaupun mereka tidak ada dihadapan mata,,,

Namun di hati tetap sentiasa ada....



Sayang selamanya wahai ayahku yang tercinta.....

Wednesday, June 17, 2009

SALAM PEJUANGAN FOMCA

SALAM PERJUANGAN

BUAT PARA PENDEBAT UDM DALAM PERTANDINGAN DEBAT FOMCA (Kepenggunaan) YANG BAKAL BERLANSUNG DI UTHM PADA 18-21 JUN2009

SALAM PERDEBATAN…


Buat Rakan Seperjuangan untuk Debat FOMCA:

FAIZ,ADIB,FAHMI,SYIKIN,,, marilah kita bersam-sama berpadu dan bersatu hati dalam perjuangan ini,,,


"DEBAT NADA KEYAKINAN , NADI KEPIMPINAN"

Sunday, June 14, 2009

"Kerajaan Perpaduan"


Definasi ‘kerajaan perpaduan’ Umno-PAS — Novandri Hasan Basri

JUN 9 — Seperti anda sekalian, penulis pun keliru dengan dengan konsep “kerajaan perpaduan” yang diutarakan Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang. Tidak kiralah anda ahli Umno atau pun PAS, kita masih samar-samar mengenainya. Api dalam masa yang sama, kita tentu ingin tahu intipati “kerajaan perpaduan” itu. Mungkin kerana ianya bersangkut paut dengan perkataan “perpaduan” yang merupakan salah satu perkara yang kita pernah dengar, mahu dan harapkan di antara parti-parti politik. Parti-parti politik Melayu, khasnya! Penulis pasti semua orang Melayu dinegara ini sebenarnya menanam satu harapan yang sama iaitu inginkan perpaduan di antara parti-parti politik Melayu, tidak kira kita menyokong Umno, PAS dan PKR. Cuma yang berlaku sekarang ialah kaum Melayu terjebak ditengah-tengah percaturan parti-parti politik Melayu dan kita terpaksa membuat pilihan di antara parti-parti tersebut. Makanya, apabila kita dihidangkan dengan apa sahaja cadangan yang menjurus kepada usaha ke arah perpaduan kaum Melayu, kita akan berasa amat teruja. Kita akan membincangkan usaha ini dengan panjang jela, berhari-hari tanpa muak dan bosan. Orangramai dari pelbagai ideologi politik, media-media cetak, TV, radio, blog-blog dan web-web akan membincang dan mengupas beratus-ratus kali sehingga tiba ketika di mana :

1. Isu tersebut tidak ada penyelesaiannya.
2. Ada isu baru yang lebih “panas” daripada isu yang sedang dibincangkan Tatkala itu, usaha-usaha perpaduan akan kembali “sejuk” dan lenyap dek masa seperti usaha-usaha sebelum ini. Penulis pernah menulis satu artikel berkaitan perkara ini khasnya membincangkan isu usaha perpaduan yang “panas” ketika itu tapi “sejuk” dan hilang selepas itu! Pada pendapat penulis, terdapat tiga kaedah yang boleh digunakan iaitu:
1. Mewujudkan hanya satu parti Melayu.
2. Mewujudkan satu induk untuk semua parti Melayu.
3. Mewujudkan perpaduan melalui kesepakatan di antara parti-parti Melayu. Dalam artikel terdahulu penulis menerangkan kaedah pertama, hanya satu parti Melayu adalah yang paling ideal sekali iaitu mewujudkan satu wakil parti politik orang Melayu. Satu parti Melayu sudah cukup untuk menjamin kekuatan dan penerimaan sebulat suara seluruh bangsa Melayu di negara ini. Dengan jaminan politik, bangsa Melayu dapat kembali menumpukan matlamat asas iaitu memajukan bangsa, sama ada dari segi agama, pelajaran, ekonomi dan sebagainya. Melaluinya juga, segala sandiwara yang membuka pekung di dada orang Melayu dapat dihindarkan daripada terus tersebar luas ke seluruh dunia Persoalannya, apakah ia boleh menjadi kenyataan? Jika kita perhalusi, kaedah penyatuan seperti di atas memerlukan pengorbanan yang amat besar, terutamanya di kalangan pemimpin parti politik Melayu itu sendiri.

mempunyai satu harapan ataupun matlamat asas iaitu merealisasikan perjuangan bangsa Melayu. Jika ada agenda-agenda Melayu yang berbangkit seperti pelajaran, ekonomi dan sebagainya, parti-parti Melayu ini mampu disatukan dengan pantas, tanpa kerumitan, mencari jalan dan mencapai kata sepakat dalam perkara-perkara yang berbangkit itu. Jika kita perhatikan, pendekatan ini juga merupakan satu kaedah perpaduan dan penyatuan bangsa Melayu. Ia tidak begitu rumit dan tidak akan berlaku pertindihan ataupun limpahan pemimpin Melayu. Malah politik menjadi lebih bersih. Tetapi yang terpenting sekali ialah ia menguntungkan kaum Melayu. Semestinya ia akan turut menguntungkan seluruh kaum lain di Malaysia. Namun usaha

a) Apakah pemimpin-pemimpin Melayu sanggup melepaskan kesenangan dan kuasa masing-masing demi penyatuan bangsa?

b) Apakah bangsa Melayu hari ini akan dapat menyaksikan sendiri penyatuan suara hati dan politik ala Malayan Union? Pengorbanan yang dimaksudkan ialah sesetengah daripada mereka mesti bersedia untuk melepaskan jawatan dan kuasa yang selama ini dikecapi semasa berada dalam parti masing-masing ataupun lebihan pemimpin. Ini kerana penyatuan besar-besaran menjadi satu parti tunggal akan menyebabkan berlakunya pertindihan ataupun lebihan pemimpin. Dalam konteks realitinya hari ini:

Cara begini juga dapat mewujudkan persaingan yang sihat di antara parti-parti dengan masing-masing berlumba-lumba menyediakan program-program sosial untuk merapatkan diri dengan rakyat biasa. Persoalannya sekarang ialah jika kaedah ini digunakan, apakah akan berlaku kompromi antara Umno dan PAS dalam menentukan induk (rumah) yang bakal dikongsi di antara mereka? Persoalan ini sungguh menarik untuk dibincangkan. Lebih-lebih lagi dalam konteks masyarakat majmuk di Malaysia dan terdapatnya pandangan-pandangan yang mengatakan bahawa usaha perpaduan tersebut perlu lebih menyeluruh dan melibatkan semua bangsa di Malaysia. Dalam masa yang terdekat ini, dua kaedah tersebut mungkin secara relatif adalah lebih sukar untuk mencapai matlamatnya.

Oleh yang demikian, kaedah ketiga iaitu perpaduan melalui kesepakatan antara parti-parti Melayu boleh dipraktikkan selari dengan segala usaha jangka panjang. Ia lebih berupa usaha untuk memurnikan perpaduan melalui semangat kolektif di antara parti politik Melayu. Perpaduan yang dimaksudkan ialah perpaduan dalam sebulat suara bersetuju mempraktikkan atmosfera berpolitik yang saling hormat menghormati, tidak tindas menindas, tidak prejudis, tidak caci mencaci dan saling bantu membantu antara parti-parti Melayu. Abraham Lincoln pernah berkata, "Undi kita mungkin berbeza, tetapi bukan pada harapan kita".

Dalam konteks perpaduan bangsa Melayu ini, penulis berpendapat bahawa kata-kata tersebut begitu relevan sekali. Biarpun parti-parti Melayu mempunyai perbezaan fahaman politik dan penyokong- penyokong, kita tetap enyatuan bangsa Melayu ini tidak akan dapat lari daripada ranjau duri dan rintangan yang sengaja menyusahkan proses metamorphosis bangsa Melayu ini. Makanya, penulis sangat skeptikal dengan “kerajaan perpaduan” dan arah tujunya.

Penulis berani mengatakan ianya akan hilang dan terkubur begitu sahaja tanpa nampak sebarang hasil daripadanya! Tapi ya, penulis masih mengharap dan akan terus mengharap!pemudaumno.org.my

Rindu Semua..!



Setelah sebulan aku praktikal bersama Kak Chik, maka tamatlah sudah Latihan Industri yang kami lalui…Terlalu banyak pengalaman dan ilmu yang aku timba…Jua kenanagan yang x akan pernah luput dari kotak memori aku..:Hampir setiap malam aku tido awal akibat keletihan.Kadang2 walupun cbuk praktikal, besenye sebelum balik aku dengn kak cik akan sempat gi shopping dulu..Kadang2 adelah rancngn n aktiviti kami yang tersendiri..hehehehe…

Sebelum balik, aku ade luahkan pada Tuan Majistret :

1) Rase cam nyesal x bawak buku Penal Code n Contract

2) Napelah x belajar Law of Evidence n CPC awal2…(Tuan senyum je)

3) Aku cakap kat Tuan, yang aku dapat belajar –cara perform dalam court x kesahlah kalu jadi DPP, PO or even Majistret pown..How confident they are

- segala macam prosedur dalam court

-mungkin akan datang kalu ade kesempatan aku nak libatkan dalam

'MOOTING' selain debat.



Selain tu, Ha!!ni lagilah kenagan aku x eh lupe..Kawan2 aku dari UiTM , UKM n USIM..Memang ukhwah yang baik.Kire sume 'satu kepale' ..Aku sisipkan juga kenangan gambar kawan2 ku di sana sebagai tatapan...:



Waktu2 tengah serabut..tengoklah meja tu...maklmlah...kami sume rajin......Buat2 rajin...ape x nye..kene wat 'submission'





Kenangan dengan kakak2 UKM...Cayang sume...



Yang bestnye..Sume satu kepale...x de perbezaan,...seronok sangat!!!...





Besama dengan aimi & mel


Bersama dengan kak tia n kak nadz



Secara konklusinye....kenangan bersama kalian semua x akan ku lupakan..Sayang sume...

Kirenye pas ni, kalu ade masalah senaglah nak rujk depe bab2 subjek law ni...

Kami puas ape yang kami buat...Terima kasih Tuan, terima kasih semua...

Segala pengalaman yang akuu dapat,mmbuatkan aku membuak2 untuk melibatkan diri

dalam kehakiman...Aku nak berjuang dalam sistem perundangan..walaupun ade byk halanh dan agak rase kegentaran, aku perlu pecahkan segala perasaan itu..

Sebb aku percaya "Aku yang perlu mulakan perubahan itu"