Monday, April 21, 2008


Tazkirah yang disampaikan selepas solat maghrb semalam, amat menyentuh hati..

Terasa kekerdilan dan betapa jahilnya diri ini..

Disampaikan kepada para jemaah mengenai betapa hebatnya akhlak nabi kita junjungan yang tercinta Muhammad S.A.W. Hampir setiap malam baginda merenung bagaimana keadaan umatnya akhir zaman.Apabila baginda sudah tidak ada siapakah yang akan memberi peringatan kepada umat manusia..

Tidur baginda dan dalam keadaan mengiring d bahagian lambung rusuk kanan, dan meletakkan tangan di bawah kepalanya sebagai alas..Baginda merenung bagaimanakah keadaan umatnya di akhr zaman.bertakung air mata rasulullah menagisi kerana mengenangkan umatnya yang tercinta..

Justeru kerana kecintaan pada umatnya,bginda memohon kepada Allah supaya tidak menurunkan azab atau balasan ketika mana manusia menjalani kehidupan... Baginda tidak mahu dan tidak sangup umatnya mengahadapi balasan sebagaimana yang dihadapi oleh Kaum Nabi Lut dan Kaum Aa'd dahulu kala..

Betapa cinta dan kasihnya rasulullah kepada kita...

Lalu, Allah mengabulkan permintaan Nabi Muhammad.

Tapi apakah balasan kita kepada Nabi Muhammad? adakah kita mengingati dan mengamalkan sunnahnya tanda kecintaan kita kepadanya,,

Sungguh telus suci dan murni cinta Nabi Muhammad kepada kita..

Namun ingatkah kita padanya?Adakah kita sudah benar-benar melaksanakan apa yang apa yang dibawa oleh baginda atas arahan Allah Taala? Marilah kita bersama-sama merenung dan muhasabah diri kita yang dhoif lagi hina ini...

No comments: