Saturday, April 26, 2008

Debat..!Oh!!! Debat..!

Ni Team aku dalam pertandingn debt FUHA


Nilah team debat kmpuln FUHA A dalm PNC arituh


Ape yang lucunye tuh???....




Masing2 tgh blur...Sbb pihak lawan cube kelentong depe



Our beloved senior yang sentiase bg support ...
"ha!y laki blakng tuh sesat...dari mane tah.."



KAk Ngah n Adeq dengn Sifu Din..


Dengan kak dayah tersayang.."senyum kak, bagi comey cikit"....




Team FUHA A (juare) dengan Sifu Bob


CORETAN HATIKU……

Almaklumlah,,sejak berjinak-jinak dgn blog ni, mcm2lah aku nak cite..u know what?dah tengok gmbr bnyk2 kat atas tuh , ari nih aku nak cite pasal debt..first, aku nak cite ms mule2 aku nk melngkah ke dunia debat nih, x bpe minat sangt..just ske tengk org debat..Lame2 aku tengok dpe berdebat, lagi2 kwn2 seangkatn aku y dapt mask pertndingan debat di USM..Aku rase aku kne ad penglmn sendiri untk perform Pergh!!....Sian tengok dpe memg kne tibai cukup2 dgn team laen kat sane.Ape taknye x smpai 2 mnggu mask kelab da kne perfrm…Mase tuh aku jadi penykng je…Tengok je ler…Walaupun keadaan genting n kritikal time tuh, aku mmg tabik ding donglah kat depe..Dpe truskn perjuangn jgak…Hebat2!..

Bak kate Tok Guru km, A.bob “Kalah menang dalam debat bukan perkara biasa, dan bukan kemenangan yg kt harapkan , tapi pengalamn yang amat berharga tuh yang penting..”n A.Din plak kate sllu kt
“Jangan mudah mengalah”.Belum Cube blum tahu”..

2 orang tulah yang byk berjase dalam memberi galakn n keyakinn utk join debat n perform. Kay smbung blik cte..,,pas aku tengk dpe perform kat USM, aku d dpt keyakinn utk join dlm debate untuk merebut piala FUHA n Naib Canselor dalm UDM…

Akhirnye aku dapt join…Team FUHA aku, Adeq,Aku,an Kak Ngah n also Adilah,,
Posisi aku as Menteri Pertahanan.. Tak pernah berubh..ape tahnye dr awal smpai pertndingan akhir asyik kerajaan jer…nak muntah kitorang dibuatnye..
Dapat masuk akhir tau…Lawan ngan senior part 4,,Alhamdulillah, kami berjaye jd JOHAN…Usul=”PENJAJAHAN MEMBAWA KEMAJUAN DALAM SISTEM PERUNDANGAN DI MALAYSIA”Pendebt Terbaik dapt kat Adeq..Mmg tak disangke2..Rezeki tuh!....Pergh!!.... Senior aku hebt,,bkan lawn dgn clang2..tape camne pun dpe ttp yang terbek bg kami.Kmengn tuh n piale tuh bkan mlk team aku jer, tapi untuk sume..

After debat FUHA, aku join plak debat Naib Canselor..Ramai yang participate . Mcm2 cost ade…Fuh!...mmg wkt yang mmntkan mase tuh, ape takye sibu d test , then, nk crik bhn ag sblm pertndingn tuh..tido kurang 5 jam.. km wat preparation maut kat café pas isyak smpai kdg2 dkat kol 3..semangat punye pasl..however, study tak lpe..pndai2lah arrange mase..Bagi aku, semngt kne seiring dalam sume hal..However study is the most important rigth?kay, smbung cite..Dbat NC kami berjaye smpai dalm separh akhr je,,Jadilah…Bukan seng nk smpi tuh, team len hebt2 blake.Sekurg2nye km dpt bnyk penglmn..Walau team aku tak jadi juare, Alhamdulillah, aku dapat anugerah sbg ‘Pendebat Liga Terbaik’..Ya Allah!!...macm x prcaye,,Alhamdulillah sangt.. sume dengn izin Allah..Alhamdulillah name kami dikenali dalam arena debat,,Tapi kat UDM je la…HEI!...its okay whay??... langkh permulaan y bagus kan..??..

Terima kasih aku yang x terhingga dan bersyukur sangt2 kehadrat Illahi..Kalo x degn izin-Nya,temukan km deng sifu kitorang A.Bob n A.Din, aku n yang laen x mungkin akn smpai ke tahap nih..dan aku bnyk belajr dripad mereke..Nak tahu ape y aku ske tengk diorang berdue ble perform???Hehehehehe…Kay, a.bob ble perform aku ske belajr n tengk cre die yang tenang n cool je ble perform n serius tau..tapi comel..kihkihkihkih..n A.din die mmg agresif..suare die lantang..lg pun die kalo pnggl org. 1o km le dgr suare die..Ha!gaye die plak kdg2 plek..but I like it..Tq A.Din n A.Bon..Jase kalian amt aku hargai…Moge Allah membals jase kalian..Kerane dengan izin Allah jg pertmuan aku dgn kalian tertanam rase cinta dengan dunia debat nih…Tak lupe juge kpd family y sllu bg support n sllu kte
“Ha!debat tuh debat gak.Jgn debat bende bukan-bukan .Gnekn penglmn y ade. Lg pun kan ambik law..pndai2lah..Asalkan jgn nk putr belit y x betul...”
Pergaulan jage..Akhlak jage..Setiap kita hamper kepade maksiat, iman ditarik sedikit demi sedikit..Imbangkan segalnye…”
Fuh!...Peringtn yang bermakne untuk aku.. dan x lpe jg pade temen seperjuangn …co-operation yang mmg bgus between us.. I love it..
Kak Ngah,Adeq,Fahmi…Ha! Y ni mane le lpe…kepade si die sllu bg support..walupn kdg2 ggu mase , die ttp dtg bg skongn tiap kali aku perform..n die sllu igtkan aku..n memahami aku..Kate2 die kdg2 pdas gak,,Insaf2…..huhuhuhu..Bguslah d org igtkan aku ni..kadang2 aku ni tambeng (bhs jawe) sikit..hhihihi..n setrsnye wat kawn2 y sntiase bg skongn, Kak Chik,kak Cax, Kak Teh, Midah,Kak Dayah,Mono, Azrul, Fadil ,Alif Nik Khadjah,aDilah,Ron,Azie, n y laen y terlibat..Luv U all.. dan ade jgak mereke2 y mengkritik kami dan juge mmm.. x kurangnye ade yang mengutuk..wat ever..kami terime..aku kire komen yang membine..

Debat, Oh Debat…ssah rase nk hilang perasaan dlm jiwe nih ble da syg dgn debat ni…Smpi kat mane2 pun aku dgn kwn2 aku nak berdebt. Even though bende x berkaitan n mengarot..Hishh!...entahla..Yang paling penting Cinta yang pling utame dalam hati aku, Cinta Allah..Kalu x kerane dengan keizinan-Nya mesti aku x kenal dunia dbt nih…x jmpe 2 org sfu aku, x rapat dengan kawn2 laen, x knal org…mmmm…X nafikan debat mmg agak social..Y penting depend pade orang kne pandai jg diri msg2..Jage pergaulan..Yang pentg kan kt cari Ilmu n pengalamn..Right??...

7 comments:

MUHAMMAD IZZUDDIN BIN MOHD ROSLI said...

hahaa...
bagus, bagus!!..teruskan blog. gunakan in sebagai medium percambahan fikiran kita semua.

kejayaan korang adalah berkat usaha korang. sentiasa pertingkatkan prestasi dan teruskan meniti alam ini yang masih ada secebis keti dalm menempuh ionak duri ni yer..

teruskan memblog!

Anonymous said...

huhuhu..
cek nk blik... tp da org tu nk blik umah, xtrtanggung rndu dahhh...
arggghhhh, tension!!

Anonymous said...

how r u dear?
nice blog..
=)
tingkatkn usha...
hehehe...

Anonymous said...

nice la sgt!!!

Anonymous said...

jolo lar nice...
yb kulim niey...

Anonymous said...

apa, owg pun rindu rumah juggak..mum n da..tapi ada debat!!!!...wuuuuaa!!!..

PS-AMANAH, TANGGUNGJAWAB KEPADA UDM.. IS THE FIRST THING I WANT TO ACCOMPLISH

Anonymous said...

yolah2....jgn risaulah.. t kan masing2 dapat balik..sabar.sabar.. x pun susah2 meh balik dgn saye 11 hb ni..senang2 biar a.bob j yang berdebt sowng2.hehehehe..cam ne?....bole kan abg bob?? cam ne kawan2 stuju x?